13.9.05

Στρουμφοκομουνισμός (?)

Το έλαβα πριν λίγο με e-mail. Λίγα γνωρίζω για την κομμουνιστική θεωρία, δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη για το κείμενο, πέρα από ότι μου αρέσει ο τρόπος που γίνονται οι παραλληλισμοί. Έχει πλάκα. Δεν έχω ιδέα ποιος το έχει γράψει, δεν το αναφέρει στο e-mail, ενώ το έχω λάβει ως τρίτο ή τέταρτο forward.


Η θεωρία ότι τα αθώα στρουμφάκια προβάλλουν την κομμουνιστική θεωρία κυκλοφορεί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Ενώ οι συνοδευτικές θεωρίες συνομωσίας (ότι δηλαδή είναι πράγματι φτιαγμένα έτσι από τους σοβιετικούς για να έχουν τα παιδιά επαφή με τα κομμουνιστικά ιδεώδη) αντικρούονται ως υπερβολικές, τα σημάδια ότι, ηθελημένα ή μη, το χωριό των αγαπημένων ηρώων των παιδικών μας χρόνων είναι στην πραγματικότητα μία μικρογραφία της ουτοπικής κομμουνιστικής κοινωνίας είναι αδιάψευστα.

Αρχίζει πρώτα κανείς από το γεγονός ότι το χρήμα απουσιάζει από το στουμφοχωριό. Οι δουλειές έχουν μοιραστεί στα μισά περίπου στρουμφάκια που έχουν στερεοτυπικούς ρόλους μέσα στην στρουμφοκοινωνία: ο Προκόπης είναι οι εργάτες, ο Κηπευτής (farmer) είναι η αγροτική τάξη, ο Ζωγράφος και ο Ντορεμί οι καλλιτέχνες, ο Λιχούδης ο μάγειρας και ο Ράφτης είναι... ο ράφτης. Όλοι αυτοί κάνουν ο καθένας τη δουλειά του για όλα τα στρουμφάκια του χωριού χωρίς να ζητά αντάλλαγμα. Τα άλλα μισά στρουμφάκια είναι παραδείγματα ελαττωμάτων που η κοινωνία των στρουμφ βλέπει ως αρνητικά. Ο Χουζουρης έχει την τεμπελιά του, ο Λιχούδης την λαιμαργία, ο Μελένιος τη ματαιοδοξία. Τα περισσότερα επεισόδια με κεντρικούς ήρωες τέτοιους χαρακτήρες έχουν ηθικό δίδαγμα το πόσο κακό είναι το αντίστοιχο ελάττωμα για τη στρουμφοκοινωνία.

Και φυσικά το δίδαγμα το εκφράζει πολύ συχνά η συμβουλευτική φωνή του πάνσοφου Παπαστρούμφ. Ο "κόκκινος πατέρας" όλου του χωριού που φροντίζει για τη ευημερία αλλά και την ισότητα στο χωριό, είναι ο μοναδικός αξιωματούχος στο χωριό και ο μοναδικός που αναγνωρίζεται ως κοινωνικά ανώτερος από οποιοδήποτε άλλο στρουμφάκι. Συγκεκριμένα τα κόκκινα ρούχα του έχουν εμπνεύσει και το (σχεδόν σίγουρα retro-acronym) S.M.U.R.F. = Socialist Men Under a Red Father. Παρά την οπτική ομοιότητά του όμως με την επίσης γενειοφόρα φιγούρα του Μαρξ ο ρόλος του στη στρουμφοκοινωνία είναι ο ίδιος με του Στάλιν.

Η μεγαλύτερη βέβαια απόδειξη για τον παραλληλισμό με το σοβιετικό καθεστώς είναι ο Σπιρτούλης. Ο Σπιρτούλης είναι ο Τρότσκι. Λέει ότι είναι βοηθός(και διάδοχος σε ένα επεισόδιο) του Παπαστρούμφ, αν και σε ένα άλλο επεισόδιο κάνει ένα από τα πραξικοπήματα που έχουν γίνει στο στρουμφοχωριό και γίνεται βασιλιάς απουσία του Παπαστρούμφ (τα μισά στρουμφάκια διοργανώνουν αντίσταση). Και φυσικά το κλασσικό πέταγμα του Σπιρτούλη από το χωριό είναι παραλλησιμός με την εξορία του Τρότσκι.

Και ο Δρακουμέλ; Απλώς ένας κακός μάγος που κυνηγάει τα στρουμφάκια για να τα φάει; Να τα φάει από ένα σημείο και μετά γιατί στα αρχικά επεισόδια θέλει να πιάσει έξι από αυτά για να τελειώσει το ξόρκι που θα του επιτρέψει να φτιάξει χρυσάφι. Έτσι κάποιος μπορεί να δει το Δρακουμέλ σαν ενσάρκωση του καπιταλισμού που σκοπό έχει να καταστρέψει την ουτοπική κοινωνία των στρούμφ για το κέρδος.

Και βέβαια υπάρχουν συγκεκριμένα επεισόδια που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς ως επιχειρήματα. Το επεισόδιο με τα σοκολατένια νομίσματα είναι τοπίο συχνά αναφερόμενο. Ο Δρακουμέλ και η μαμά του στέλνουν το σατανικό σπόρο στην αυλή του Λιχούδη και φυτρώνει ένα δέντρο με σοκολατένια νομίσματα τα οποία δοκιμάζει ο Λιχούδης. Μετά αντί να τα μοιραστεί με τα άλλα στρουμφάκια (τι πιο φυσιολογικό στην κομμουνιστική κοινωνία) τα θεωρεί δικά του (ιδιοκτησία = καπιταλισμός) και τα πουλάει στα άλλα στρουμφάκια αντί απαραίτητων γι αυτά εργαλεία (τα βάρη του Προκόπη, την τσάπα του κηπουρού, τα εργαλεία του Ξεφτέρη). Χωρίς αυτά η στρουμφοκοινωνία καταρρέει αφού δεν μπορεί να παραχθεί τίποτα. Η κατάσταση σώζεται μετά από παρέμβαση του Παπαστρούμφ που εξηγεί στο λιχούδη ότι για την κατάσταση φταίει η παράλογη ανάγκη του να συγκεντρώσει πλούτο. Σε άλλο επεισόδιο η αυτόματη μηχανή παραγωγής φαγητού του Ξεφτέρη οδηγεί τα στρουμφάκια σε υπερκατανάλωση με αποτέλεσμα να εξαντληθούν οι φυσικοί πόροι (στρουμφόμουρα). Ακολουθεί πανικός και την κρίση αποτρέπει ο Παπαστρούμφ μετά από καταστροφή της μηχανής με ένα πενταετές πλάνο... εεε.. δηλαδή με μια αποθήκη με φαγητό.

Πραξικόπημα στο χωριό γίνεται 2 φορές. Μία από τον Σπιρτούλη και μία απο τη Στρουμφίτα που θέλει να γίνει "Βασίλισσα για μια μέρα". Και τα δύο καταλήγουν σε μάχη που όμως σταματά ο Παπαστρούμφ βάζοντας τέλος σε ιδέες περί βασιλείας.


Ωστόσο, να σημειώσω εδώ ότι τα γουστάρω τρελά τα στρουμφάκια και λατρεύω τον πολυαγαπημένο μου Χουζούρη, και το τραγουδάκι του που έχει αφιερώσει στα γ...ξυπνητήρια.

"Μη με ξυπνάς απ΄τις 6
προτού ο ήλιος να φέξει..."

9 σχόλια:

0comments είπε...

"Ο καθένας σύμφωνα με τις ανάγκες του" Η βασική αρχή του σοσιαλισμού.
Πολύ καλά έκανες και ανέβασες αυτό το κείμενο.

Λακης Φουρουκλας είπε...

Ωραίο κειμενάκι για μια ωραία παραμυθοχώρα.

Marina είπε...

Πολύ ωραίο κείμενο.

Παρεμφερή σχόλια διάβασα προ ημερών σε ένα blog για το Μίκυ Μάους, ότι δηλαδή πέρα απο τα καρτούν που βλέπουμε, άλλες έννοιες, περνάνε στα παιδιά, π.χ. ομοφυλοφιλία (Μίκη-Γκούφυ), και άλλα τέτοια..

Ολό και κάτι ο καθένας "θα δεί" σε σειρές που έχουν σπάσει τα ταμεία (μίκυ μάους, στρουμφάκια, Αστερίξ)..γενικά βλέπουμε ότι έχουμε μέσα μας..
Μόνο τα παιδιά που είναι αθώα πλάσματα, γελάνε με τα κινούμενα σχέδια και αφήνουν τις έγνοιες/υποψίες για εκείνους τους μεγάλους που βλέπουν παντού φαντάσματα και ξεχνάνε πώς ήσαν, σαν παιδιά..

mn8 είπε...

Εχω ξαναδιαβασει καποτε ενα παρομοιο κειμενο για τα στρουμφακια. Η τοτε απορια μου, αν και συμφωνω πως μεσω των κινουμενων σχεδιων πολλα μπορεις να περασεις, ειναι η εξης:

Και τοτε εμεις γιατι αποκαλουμε τους μπατσους στρουμφακια; :))))))

neraida είπε...

@ 0 comments: Είπαμε, χουζούρης και τα μυαλά στα κάγκελα :)

@Αδαής: Αυτό που πάντα με συγκλόνιζε στα στρουμφάκια είναι η διάχυτη ανεμελειά τους. Όντως, μια ωραία παραμυθοχώρα.

@Marina: Συμφωνώ πολύ μαζί σου. Κι εγώ σαν αθώο πλάσμα που είμαι βλέπω ακόμα στρουμφάκια και γελάω. Ειδικά σε κάτι επεισόδια που ο Παπαστρούμφ αγκαρεύει τα στρουμφάκια να πάνε να βρούνε στο χ κακοτράχαλο βουνό, το ψ μαγικό βοτάνι, και βλέπεις τα ταλαίπωρα στρουμφάκια να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν, να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν, και πάλι από την αρχή, και σε κάθε φάση να ρωτάνε "Έχει πολύ ακόμη Παπαστρούμφ?????" Κι απάντηση είναι στάνταρ: "φτάνουμε, φτάνουμε" και δεν φτάνουν παρά σε καμιά δεκαριά σκηνές...

@mn8: Καλό μου, η μόνη ομοιότητα των μπάτσων με τα στρουμφάκια είναι ο χρωματικός συνδυασμός άσπρο-μπλε στα περιπολικά... Και είναι "συνθηματικό" ;)

Tero είπε...

Πολύ Animal Farm διάβαζε αυτός που το 'γραψε!

Tero

neraida είπε...

@Tero: Τι εννοείς Animal Farm? Μήπως τη Φάρμα των Ζώων του Όργουελ? Ίσως και να υπάρχει κάποια σχέση, τι να πω.

@Πολιορκητής: Ω! τι ωραίο δωράκι! Για μένα? Μα δεν έπρεπε...
..
..
ΜΠΟΥΜ
...

χαχαχαχαχαχαχαχαχα

-_- είπε...

Χεχ,συζητούσα ακρίβως το ίδιο πράγμα κάνα δυο βδόμαδες πριν.Πέρα απο το γεγόνος οτι δεν είδαμε τον παράλληλισμο σπιρτούλη Τροτσκι(αύτος που το σκέφτηκε είναι πολύ καμένος) λέγαμε πάνω κάτω τα ίδια.Απο έκει και πέρα κάτι που σίγουρα αγνοείτε(η άλλιως άλλες στρουμφοσύνομωσιες) είναι ότι:1) το στρουμφοχώρι είναι το πρώτο Gay κοινόβιο μιας και η Στρούμφιτα είναι κατάσκευασμα του Δράκουμελ :)
2)Τα στρούμφακια προώθουν την κλώνοποιηση (είναι όλα μπλε και ίδια).
Σχέτικα με τους μπάτσους και τα σύμπαθεστατα στρούμφακια ,νόμιζω οτι έχει βγει απο το σύνθημα για τα ΜΑΤ :Εσείς οι μπλε με τα άσπρα τα σκούφακια δεν είσαστε οι μπάτσοι είσαστε τα στρουμφάκια :)

neraida είπε...

Αυτά τα δύο σημεία, ομολογώ δε τα είχα σκεφτεί. Και το σύνθημα για τους μπάτσους δεν το ήξερα. Thanks! :)

Ωστόσο, έχω την εξής απορία: Τα baby στρουμφ, πως προέκυψαν? Τα έφερε ο πελαργός????